Cytat na dobry TYdzień | Barbara Sass

W rocznicę urodzin / 14.10.

Kobiety Barbary Sass

Barbara Sass-Zdort (ur. 14 października 1936 w Łodzi, zm. 2 kwietnia 2015 w Warszawie) to reżyserka filmowa i teatralna oraz scenarzystka, znaną ze znakomitego portretowania kobiet. Jej ojciec był społecznikiem, kuratorem województwa łódzkiego, walczącym o prawa nauczycieli. Matka, Janina Sass z domu Kapczyńska, była dyrektorką Studium Nauczycielskiego dla Trenerów Wychowania Fizycznego. Dziadek był fabrykantem w Łodzi. W 1958 roku ukończyła Wydział Reżyserii PWSF w Łodzi. Przez wiele lat była asystentką reżysera, później II reżyserem. Dopiero po latach zdecydowała się kręcić własne filmy. W latach 1982–1986 była przewodniczącą Koła Reżyserów Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Laureatka krajowych i europejskich nagród filmowych. Otrzymała min: w 1997 roku nagrodę – “Złota Maska” za reżyserię “Trzech sióstr” w Teatrze im. Jaracza w Łodzi. W 2000 roku otrzymała nagrodę “Wielki FeFe” “za robienie kina kobiecego” na Fefe Film Festiwal w Skierniewicach. W 2017 roku została patronką ulicy w Nowym Centrum Łodzi. W prawie wszystkich filmach Sass, kobiety są bohaterkami. Są silne, energiczne, konfrontują się ze światem a jednocześnie są bardzo samotne. Większość z nich jest nie jest wielce szlachetna, ale i nie jest do końca zła, musi dokonywać wyborów i pokonywać moralne dylematy. Sama Sass nie widziała siebie jako reżyserki – kobiety, była po prostu osobą kręcącą filmy, o kobietach.

Więcej o Barbarze Sass na Filmpolski.pl >>>

Bohaterki filmów fabularnych:

“Bez miłości” (1980)

Jest to historia młodej dziennikarki Ewy, która pragnie zrobić wielką karierę. Kiedy Ewa poznaje alkoholiczkę Mariannę, zaczyna dostrzegać problemy innych ludzi. Nagroda: Brązowe Lwy Gdańskie.

Bohaterka – Ewa Bracka – nie ma żadnych skrupułów i stopniowo osiąga swój cel. Nie przejmuje się losem innych ludzi, nawet swojej córce poświęca coraz mniej czasu, dziecko wychowuje się u babci (Dorota Stalińska)

 

„Debiutantka“ (1981)

Ewa Orzechowska to młoda, zdolna absolwentka wydziału architektury. Rezygnuje z zagranicznego stypendium, żeby móc pracować z wybitnym architektem, który wrócił do kraju opromieniony sławą i pracuje nad projektem Muzeum Morskiego w Gdańsku. W jego pracowni jest napięta atmosfera. Szef rzadko pokazuje się w pracy, zastępuje go nieco apodyktyczna Maria, jego najbliższa współpracowniczka. Po kilku bezskutecznych próbach Ewie w końcu udaje się spotkać z Jerzym. Podczas rozmowy dochodzi do sporu między debiutantką a mistrzem. Mimo to Jerzy proponuje jej przeniesienie do swojej willi nad morzem. Oprócz niego mieszka tam jego żona Bożena oraz asystentka i kochanka Maria.

Bohaterka – Ewa Orzechowska to młoda, zdolna absolwentka wydziału architektury, gotowa wiele poświęcić dla kariery, ale jednocześnie miała pewne granice, których przekraczać nie chciała (Dorota Stalińska)

 

„Krzyk“ (1982)

Rok 1981. Marianna, dziewczyna z warszawskiej Pragi, wychodzi z więzienia i dostaje pracę salowej w wysokiej klasy domu starców. Działacze związkowi przeprowadzają kontrolę w domu starców, podejrzewając, że zajmują tam bezprawnie miejsca dawni komunistyczni prominenci, jednym z nich jest podopieczny Marianny.

Bohaterka – Marianna, kobieta z półświatka, tęskniąca za innym życiem. Zmaga się z kwestiami morlaności i dokonywania wyborów (Dorota Stalińska)

 

„Rajska jabłoń“ (1985)

Film na podstawie powieści Poli Gojawiczyńskiej z 1937 roku pod tym samym tytułem. Treścią powieści są dalsze losy bohaterek „Dziewcząt z Nowolipek” (1935), której jako już dojrzałe osoby, z trudem, ale i z odwagą szukają prawdy o swoim miejscu w życiu. Dołęga-Mostowicz pisał o książce: „Nowe śmiałe poglądy na temat ustosunkowania człowieka do życia, oryginalna kompozycja, plastyczny i żywy styl tworzą z „Rajskiej jabłoni“ utwór nieprzeciętny, stanowiący poważną pozycję w naszej współczesnej beletrystyce.“

Bohaterki:

Bronka Mossakowska (Izabela Drobotowicz-Orkisz)

Kwiryna (Ewa Kasprzyk)

Amelka Raczyńska (Marta Klubowicz)

Magdalena Piędzicka, żona Ignacego (Anna Romantowska)

 

„Dziewczęta z Nowolipek“ (1986)

Film na podstawie powieści Poli Gojawiczyńskiej o tym samym tytule. Była to kolejna ekranizacja tej książki; pierwsza miała miejsce w 1937 r., a następna w 1970 r. (marzec – kwiecień; czteroczęściowy spektakl TV).

Historia opowiada o losach kilku przyjaciółek, dorastających na biednej warszawskiej ulicy Nowolipki i o konfrontacji ich marzeń z rzeczywistością. Wraz z „Rajską jabłonią“, obie części cyklu funkcjonują razem pod określeniem „dylogia warszawska”

Bohaterki:

Bronka Mossakowska (Izabela Drobotowicz-Orkisz)

Kwiryna (Ewa Kasprzyk)

Amelka Raczyńska (Marta Klubowicz)

Magdalena Piędzicka, żona Ignacego (Anna Romantowska)

 

„Historia niemoralna“ (1990)

Opowieść o relacji aktorka – reżyserka, o wajemnym uzależnieniu, ambicjach, rywalizacji. Film powstał na podstawie współpracy z Dorota Stalińską, która grała w poprzednich filmach Sass. Przez te 10 lat nawiązała się między nimi bardzo silna więź, która jednak nie przetrwała próby – po filmie drogi obu kobiet się rozeszły.

Barbara Sass nie cofa się przed drastycznością, o sprawach intymnych, by nie rzec wstydliwych, mówi głośno i bez ogródek. Bohaterka brawurowo grana przez Dorotę Stalińską jest kobietą egoistyczną, dążącą do dominacji nad otoczeniem, ambitną i agresywną, choć nie pozbawioną wrażliwości. Reżyserka nie poprzestaje jednak na analizie osobowości swojej bohaterki. Porusza także problem manipulacji jednej artystki przez drugą. Jak daleko można się tu posunąć? Jakie są moralne granice takiego postępowania? Czy sztuka może istnieć bez igrania z uczuciami i prywatnością drugiego człowieka? Prowokacyjny tytuł filmu dodatkowo podkreśla wagę tych pytań. “Historia niemoralna” to film niezwykle szczery, wręcz intymny.“ (za: filmpolski.pl)

Bohaterki – Barbara Sass i Dorota Stalińska.

 

„Pajęczarki“ (1993)

Bohaterkami filmu są dwie siostry, Magda i Ewa. Magda zajmuje się dziennikarstwem, a Ewa jest gimnastyczką. Obie jednak borykają się z problemami finansowymi. Ewa dowiaduje się o wyjeździe na zawody za ocean, Magda postanawia pojechać z siostrą. Nie stać jej jednak na tak kosztowną wyprawę. Magda namawia siostrę na kradzież majątku jej byłego męża.

Bohaterki:

Ewa Wiśniewska (Adrianna Biedrzyńska)

Magda Wiśniewska (Maria Pakulnis)

 

“Pokuszenie” (1995)

Rok 1953. Młoda zakonnica Anna zostaje przywieziona do miejsca internowania jednego z księży, gdzie ma mu posługiwać. Anna przeżywa szok, gdy rozpoznaje w księdzu człowieka, którego kiedyś obdarzyła prawdziwym i szczerym uczuciem. Od tej pory obydwoje muszą walczyć z budzącym się znów uczuciem. Siostra nie wie, że służba bezpieczeństwa precyzyjnie zaplanowała intrygę. Zakonnicy ma przypaść rola donosicielki, jej zadaniem jest skompromitowanie księdza. Młoda Anna czuje się zupełnie samotna między dwiema potęgami – ustrojem komunistycznym i Kościołem.

Bohaterka:

Siostra Anna (Magdalena Cielecka)

 

“Jak narkotyk” (2001)

Jest rok 1980, Anna 18-latka z małego miasteczka, dowiaduje się, że jest ciężko chora na serce, pozostaje jej 2-3 lata życia. W sanatorium, do którego jedzie w oczekiwaniu na operację, poznaje niewiele starszego od siebie Piotra, studenta gdańskiej ASP. Zakochuje się w nim i po krótkiej znajomości postanawia poślubić, po jakimś czasie jednak chłopak popełnia samobójstwo.

Bohaterka:

Anna (Magdalena Cielecka)

 

“W imieniu diabła” (2011)

“Szokująca historia inspirowana prawdziwymi wydarzeniami. Opowieść o kobietach, które znalazły się na granicy wiary i szaleństwa, miłości i pożądania.
Żeński klasztor. Grupa zakonnic prowadzona przez zasadniczą Matkę Przełożoną próbuje chronić się przez grzesznym, zepsutym światem. Wkrótce na czele kobiet staje charyzmatyczny ksiądz Franciszek, który otworzy przed nimi nowe pojęcie Boga. Przeorysza razem z duchownym głosić będą prawdę, według której nie tylko duch, ale też ciało winno doświadczać Najwyższego… Niedługo potem wokół klasztoru pojawia się kolczasty drut, nikt już nie może wejść do środka, ani wyjść na zewnątrz. To, co dzieje się za murem pozostaje tajemnicą sióstr i księdza Franciszka. Tylko jedna z nich, Anna, wydaje się nie być do końca przekonana, co do nowej formy wyznawania wiary. Osamotniona, wewnętrznie rozdarta, będzie musiała stoczyć bezwzględną walką o czystość swojej duszy i … ciała…“ (za: filmpolski.pl)

Bohaterki:

Anna (Katarzyna Zawadzka)

Matka Przełożona (Anna Radwan)

Michalina (Roma Gąsiorowska)

siostra Zofia (Elżbieta Karkoszka)

siostra Barbara (Marzena Trybała)

 

Cytat w rozmowie z Barbarą Hollender (wywiad w Rzeczpospolitej – polecamy!) >>>

 

Więcej:

https://culture.pl/ >>>

http://www.filmpolski.pl >>>