Kolejne sukcesy Maestry Agnieszki Duczmal oraz Amadeusa – tym razem w Meksyku!

Z dumą umieszczamy relację Katarzyny Liszkowskiej z podróży Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus do Meksyku oraz niecodziennej i wspaniałej kolaboracji, w której uczestniczyła Maestra Agnieszka Duczmal.
Gratulujemy serdecznie!

„Dziewczynom wstęp wzbroniony?”

Dewizę Klubu dla Chłopaków Tubbiego Tompkinsa z „Dziewczynom wstęp wzbroniony” przypomniał recenzent podczas XXI Festival Cultural de Mayo w Guadalajara w Meksyku: „Kierowano się [nią] od zarania istnienia wielkich orkiestr. Furtwängler, Toscanini, Celibidache, Karajan i inni tylko w wyjątkowych sytuacjach pozwalali kobietom zająć miejsce za pulpitem. Taki stan rzeczy zmienił się dopiero w ostatnich dekadach ubiegłego wieku. Współcześnie nawet najbardziej konserwatywne zespoły […] mają w swoich składach kobiety, choć wciąż stanowią one mniejszość.”
(Jaime García Elías Niezapomniany wieczór, „El Informador” 24.05.2018)

W ramach XXI Festival Cultural de Mayo w Guadalajara koncertowała w tym roku Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus i to pod batutą nie jednej, ale dwóch pań dyrygentek: swej założycielki Agnieszki Duczmal oraz jej córki Anny Duczmal-Mróz.

Koncert zachwycił krytyków muzycznych i publiczność wspaniałymi efektami muzycznymi – „zadziwiającym wdziękiem i świeżością pizzicato”, „przejrzystym i smakowitym wykonaniem Divertimenta K 138 Mozarta”; „w Orawie orkiestra udowodniła, że światowa krytyka zasłużenie zachwyca się legatem”. Publiczność dała szczery wyraz swojemu uznaniu zrywając się z miejsc na równe nogi – jak za dotknięciem ukrytego przycisku.

Kilka dni po zakończeniu festiwalu, w Teatro Dogollado w Guadalajara miał miejsce cykl prezentacji baletu „Romeo i Julia” Prokofiewa w wykonaniu zespołu baletowego i orkiestry filharmonicznej stanu Jalisco. Na zaproszenie dyrekcji Orquestra Filarmónica de Jalisco, kierownictwo muzyczne przedsięwzięcia sprawowała Agnieszka Duczmal.

Propozycja sięgnięcia po tę partyturę była dla polskiej dyrygentki równie niespodziewana co interesująca – „przypomniała mi lata spędzone w poznańskiej Operze gdzie przygotowałam premierę tego cudownego baletu, wspomina Agnieszka Duczmal’

Zdjęcia z konferencji prasowej z artystami Ballet de Jalisco

 

Muzycy orkiestry pokochali Agnieszkę Duczmal, która oczarowała ich wrażliwością i podejściem do muzyki (Cecylia, skrzypaczka studiująca przed laty w Warszawie wyściskała artystkę w imieniu całego zespołu):

Miłą niespodzianką było spotkanie z szefem Baletu Jalisco – okazał się nim polski tancerz i choreograf Dariusz Blajer:

Osobowość Agnieszki Duczmal wniosła niepowtarzalną i nadzwyczajną jakość do całego przedsięwzięcia artystycznego. Tak sama maestra wspominała pierwszy i ostatni spektakl „Romeo i Julia”:

Mimo, że upiekłam się żywcem stojąc za pulpitem dyrygenta, a spływającym z mego czoła potem można by napełnić niejedno wyschnięte koryto rzeki, miałam pełna satysfakcję z wykonania tego dzieła. A muzycy okazywali mi radość z naszej współpracy. To najmilsze chwile w pracy dyrygenta, gdy członkowie orkiestry gremialnie przychodzą podziękować za przekazywaną im podczas prób i koncertu muzykę.

Ostatnie minuty w Teatro Degollado. Tancerze wprowadzają dyrygentkę na scenę, burza oklasków i okrzyków skierowana jest teraz do wykonawców strony muzycznej. Dziękuję wspaniałym muzykom Orquesta Filarmonica de Jalisco! Dziękuję Marco Parisotto, Dariuszowi Blajerowi i Arturo Ricardo Gomez Paulat!”

Między występami Agnieszka Duczmal odpoczywała w „pueblo magico” – jednej z magicznych wiosek meksykańskich – w towarzystwie słynnych lokalnych muzyków „mariachi”.

Zdjęcia: Katarzyna Liszkowska, Orquesta Filarmónica de Jalisco.