“Wypromuj się – w życiu, biznesie i pracy” – konferencja

Trwa jedenasta edycja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, który rozpoczął się 12. listopada. Wśród licznych, odbywających się z tej okazji w Poznaniu wydarzeń znalazła się konferencja Wypromuj się – w życiu, biznesie i pracy. 

Odbyła się ona 13 listopada, z inicjatywy członkiń Stowarzyszenia Business and Professional Women Posnania – Aleksandry Korneckiej, Agnieszki Surowik, Blanki Kordylewskiej oraz Hanny Koźlińskiej. Wydarzenie wsparła dr hab. Iwetta Andruszkiewicz z Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, badaczka w dziedzinie nauk społecznych i ekonomicznych, koncentrująca się na kwestiach roli i praw kobiet w biznesie i nauce. To ona gościła prelegentki w auli WNPiD UAM, a także jako pierwsza zabrała głos.

Wyjaśniła idee Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, wspomniała również o zbliżającym się Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet (19 listopada). Zaznaczyła, że w Polsce co trzecie przedsiębiorstwo prowadzone jest przez kobietę. Zakończyła hasłem, która miało przyświecać całemu spotkaniu: „Obudź w sobie przedsiębiorczego ducha”.

Następnie z widownią przywitała się współorganizatorka wydarzenia Agnieszka Surowik, prezydent Business and Professional Women (rozwiń nazwę). Opisała działalność stowarzyszenia, którego celem jest m.in. działanie na rzecz praw kobiet, wspomaganie ich rozwoju oraz przedsiębiorczości, jak również działalność społeczna i charytatywna.

Na wstępie prowadząca, dr hab. Andruszkiewicz, podkreśliła że choć pewnym punktem wyjścia była kwestia przedsiębiorczości kobiet, to prelekcje w tym samym stopniu dotyczą żeńskiej i męskiej części widowni. W związku z tym temat kobiet w biznesie nie był już ponownie poruszany, a szkoda. Uniwersytecka sala wypełniona była głównie studentkami i studentami wydziału, toteż treść przygotowanych przez mówczynie wystąpień była do nich dostosowana. Każdy referat trwał dwadzieścia minut i towarzyszyła mu obowiązkowa prezentacja wyświetlana na rzutniku. Być może to ta skondensowana forma wymusiła bardzo pragmatyczny profil wystąpień, które sprowadziły się do pewnego zbioru wskazówek i dobrych rad dla początkujących przedsiębiorczyń i przedsiębiorców.

Blanka Kordylewska – coach, trenerka biznesu, mediatorka, specjalistka od mentoringu i prawa pracy – jest HR Biznes Partnerem w Banku PKO SA. Doskonale zna rekrutacyjne realia, zatem jej prezentacja dotyczyła tego, jak przygotować świetne CV, które zamiast wylądować w koszu może nam zapewnić zatrudnienie w upragnionym miejscu.

Blanka Kordylewska

Jednocześnie prelegentka już na początku wystąpienia podkreśliła, że nie ma czegoś takiego jak uniwersalne CV”. Kluczem do sukcesu jest uważne czytanie oferty pracy, bo w niej znajdziemy wszystko, czego oczekuje od nas potencjalny pracodawca. Blanka Kordylewska zachęcała, by uwzględnić w swoim curriculum sekcję „zainteresowania”, a także chwalić się osiągnięciami i w miarę możliwości podawać dane liczbowe. Jej sugestie dotyczyły nie tylko treści dokumentu, ale także jego formy (np. dobór odpowiedniej czcionki czy zapis we właściwym formacie).

Kolejna mówczyni, Hanna Koźlińska, prowadzi własne biuro rachunkowe OPTI. Tytuł jej prelekcji brzmiał: Bądź swoim szefem i zaprzyjaźnij się z księgową. W pierwszej części znalazły się odpowiedzi na pytanie, jak zostać w Polsce przedsiębiorcą i przedsiębiorczynią, a dokładniej wszelkie związane z tym procesem kwestie formalne, załatwiane w urzędach.

Hanna Koźlińska

Natomiast druga część jej wystąpienia poświęcona została roli, szerokim kompetencjom oraz specyfice pracy księgowej – niezwykle istotnej dla organizacji, Hanna Koźlińska zapoznała publiczność z zasadami współpracy, które powinny być przestrzegane w relacji szefostwa z księgową, aby tej ostatniej umożliwić sprawne działanie. Mnie natomiast nurtowało pytanie: czy istnieją jacyś księgowi? To chyba jeden z niewielu zawodów, gdzie automatycznie używa się nazwy w rodzaju żeńskim.

Agnieszka Surowik

Następnie za mikrofon ponownie chwyciła Agnieszka Surowik, tym razem aby wygłosić prelekcję zatytułowaną Jesteś swoją najlepszą marką. Prezeska BPW jest bowiem menadżerką oraz certyfikowaną trenerką biznesu, a także coachem. Od razu nawiązała kontakt z publiką, choć dobór anegdoty ilustrującej, czym jest marka, wydał mi się niezbyt trafiony. Żart ten ma dość długą internetową brodę, można go znaleźć na przykład TUTAJ. Czepiam się? No cóż, oceńcie same.

Agnieszka Surowik w swojej prezentacji starała się podkreślić, jak istotna jest silna, odpowiednio zbudowana marka osobista. Opisywała sposoby działania i strategie, pozwalające na tworzenie skutecznego personal brandingu, który będzie przynosił wymierne korzyści. Mówiąc „My sami jesteśmy wizytówką własnej marki” zachęcała do dbania o swój wizerunek, zwłaszcza w mediach społecznościowych.

Temat social media poruszała również ostatnia prelegentka, Aleksandra Kornecka w wystąpieniu Wykorzystaj potencjał social mediów – pracująca w branży IT inżynierka, specjalizująca się kwestiach oprogramowania, liderka grupy Girls Who Test.

Aleksandra Kornecka

Skupiła się głównie na dwóch platformach: Facebooku oraz LinkedIn. Prelekcja zawierała wiele porad dotyczących tego, jak kreować swój profil w mediach społecznościowych, zwiększać zasięgi postów oraz gromadzić tzw.followersów zainteresowanych naszą działalnością. Pojawiły się też nawiązania do netykiety oraz internetowych dobrych praktyk.

Konferencję podsumowała krótko dr hab. Andruszkiewicz, zachęcając jednocześnie publiczność do zadawania pytań. Zgromadzone studentki i studenci nie byli skorzy do dyskusji na forum, ale miejmy nadzieję, że mimo to – rozbudził się w nich duch przedsiębiorczości.

Relacja oraz zdjęcia dla ONEPoznan: Anna Gołąbek