Yanka Rudzka w Starym Browarze – relacja foto

Jednym z kluczowych przedsięwzięć międzynarodowego projektu kulturalnego, który od 2017 do 20121 r. koordynuje Instytut im. Adama Mickiewicza jest projekt TERYTORIUM CHOREOGRAFII – NOWE SZLAKI AWANGARDY, czyli wieloletni projekt prezentacji polskiego tańca współczesnego z udziałem najlepszych artystów, pedagogów i teoretyków tańca, skupionych wokół Polskiej Platformy Tańca. Projekt wypełniony będzie spektaklami, wartsztatami, debatami  w najbardziej aktywnych centrach tańca współczesnego w Europie Środkowej i Wschodniej. Projekt jest kontynuacją programu Terytoria choreografii z 2016 r., którego idea została poszerzona o propozycje związane z wybitnymi postaciami artystek awangardy tanecznej XX wieku polskiego pochodzenia: Poli Nireńskiej, Bronisławy Niżyńskiej czy Yanki Rudzkiej właśnie.

Wczoraj w Starym Browarze odbył się pierwszy pokaz premierowy “Projektu Yanka Rudzka: Wielogłos” według pomysły Joanny Leśnierowskiej, także w jej (wraz z Januszem Orlikiem i we współpracy z tancerzami) pomysłu.

 
Jak można przeczytać w programie wydarzenia:
“Spektakl WIELOGŁOS jest twórczą kontynuacją projektu, jaki wiosną 2016 roku odbył się w brazylijskim Salwadorze de Bahia we współpracy z festiwalem Vivadança. Inspiracją dla działań było nieoczekiwane odkrycie postaci YANKI RUDZKIEJ (1916-2008) – polskiej tancerki, która w 1956 roku przybyła do Salwadoru by poprowadzić pionierską w tamtym okresie Szkołę Tańca Uniwersytetu Federalnego – jeden z najważniejszych ośrodków sztuk scenicznych w Brazylii. Nieznana dotąd w ogóle w Polsce Yanka Rudzka uznawana jest za jedną z najważniejszych postaci brazylijskiego tańca nowoczesnego – pierwszą, która połączyła tradycję tańca modern z kulturą lokalną o korzeniach afro-brazylijskich. Jej wiara, że bez pogłębionego rozpoznania tradycyjnych źródeł współczesna kultura nie może się rozwijać stała się punktem wyjścia dla spektaklu ZACZYN (Semente) łączącego polskich i salwadorskich tancerzy we wspólnej podróży do źródeł i z powrotem. Tym razem, pod patronatem Yanki Rudzkiej udajemy się na Wschód, na kaukaz, proponując ekscytujące spotkanie na przecięciu czterech kultur – polskiej, brazylijskiej, ormiańskiej i gruzińskiej. Inspirującym punktem wyjścia dla spektaklu stanie się tym razem muzyczna koncepcja polifonii – WIELOGŁOSU właśnie. Polifonia, jako ciekawa metafora naszej tożsamości – tej kulturowej, jak i narodowej, osobistej i artystycznej, na swój sposób polifonicznej właśnie, bo złożonej z wielu warstw i wielu (często sobie odległych, a nawet sprzecznych wewnętrznie) elementów – prowadzi nas do idei polifonicznego ciała – ciała współistniejących w nim wielu głosów (tych indywidulanych, jak i tych zapożyczanych ze współczesnej i tradycyjnej kultury); ciała zmagającego się z głosów tych nadmiarem, hałasem, kakofonią. A także do „wielogłosowej” kompozycji ruchu – „melodii” tańca komponowanego przez wiele różnych ciał (głosów) zjednoczonych w tanecznym wirze.”

W spektaklu zobaczyć mogliśmy międzynarodowych tancerzy: Andersona Danttasa,  Helenę Ganjalyan, Karen Khachatryan, Agnieszkę Kryst, Kote Liparteliani, Janusza Orlik, Neemiasa Santanę, Katarzynę Sitarz, Hasmika Tangyan, Megi Zarkua.

 

 

Spektakl zobaczyć można jeszcze 9 września, o godzinie 19.00 w Studio Słodownia +3 w Starym Browarze.  \Bilety w cenie 20,00zł (ulgowy 15,00zł) do nabycia w punktach informacyjnych Starego Browaru, księgarniach Empik oraz na portalu ebilet.pl